Het stiekem opnemen van gesprekken is steeds makkelijker geworden en komt steeds vaker voor. Ook op de werkvloer. Tijdens het voeren van belangrijke gesprekken, zoals een beoordelingsgesprek of gesprekken in het kader van re-integratie of een verbetertraject, is het goed mogelijk dat een werknemer een geluidsopname maakt zonder dat hier toestemming voor is gevraagd.
Vrijwel ieder bedrijf maakt gebruik van camera’s. De belangrijkste reden is het beschermen en beveiligen van bezoekers en werknemers. Soms zet een werkgever camera’s om andere redenen in. Bijvoorbeeld om diefstal of beschadiging van spullen tegen te gaan, voor onderzoek naar strafbare feiten of interne bedrijfsregels. Of om personeel te trainen en te beoordelen. In uitzonderlijke gevallen wordt een verborgen camera gebruikt
Bedrijven die persoonsgegevens verwerken, krijgen meer verplichtingen. Aangezien vrijwel iedere organisatie persoonsgegevens verwerkt, gelden deze verplichtingen dus voor vrijwel ieder bedrijf. Van belang is dat organisaties kunnen laten zien dat zij hun verplichtingen nakomen en zich aan de AVG houden. Er gaat een documentatie- en registratieplicht gelden, terwijl bedrijven transparant en helder moeten communiceren welke persoonsgegevens zij verwerken, met welk doel en op welke grondslag. Personen moeten weten wat er met hun gegevens gebeurt.