In een uitspraak van 2 juli 2024 overweegt de Reclame Code Commissie dat de reclame-uitingen van de rooibosthee en de koffie van Plus eigen merk met het ๐๐ญ๐ช๐ฎ๐ข๐ต๐ฆ ๐๐ฆ๐ถ๐ต๐ณ๐ข๐ญ ๐๐ฆ๐ณ๐ต๐ช๐ง๐ช๐ง๐ช๐ฆ๐ฅ (CNG)-keurmerk in strijd zijn met de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR). Hoe zit dit nu precies?
In het geval van de rooibosthee en de koffie wordt gรฉรฉn uitleg gegeven over de eisen waaraan moet worden voldaan om het CNG-keurmerk te mogen gebruiken. De gemiddelde consument verwacht bij het zien van het logo dat de producten klimaatneutraal worden geproduceerd en een volledige compensatie van broeikasgassen. Deze verwachting wordt niet waargemaakt. ๐๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ฎ๐ช๐ฅ๐ฅ๐ฆ๐ญ๐ฅ๐ฆ ๐ค๐ฐ๐ฏ๐ด๐ถ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ต ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ต ๐ฐ๐ฑ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ฅ๐ฆ ๐ฃ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ฆ๐ป๐ฆ๐ต.
Wanneer het gehalte aan dierlijk vet in margarine maximaal 2 % bedraagt, mag het product worden aangeduid als โplantaardigโ. Maar wat betekent dit nu precies?
Over etikettering, gezondheidsclaims, voedsellogo's en nog veel meer.
Op zoek naar helderheid over de Nutri-Score? Lees verder!